Viser opslag med etiketten Brød. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Brød. Vis alle opslag

torsdag den 21. april 2011

Nem Ciabatta


Nogle gange må man godt springe over der hvor gærdet er væltet ;)
Og det gjore jeg med denne mel blanding til ciabatta brød fra Lidl.
Der skal bare tilsættes vand og 1 tsk. olivenolie, og så hæve 2 x 30 min. Derefter 25 min. i ovnen og så er der brød...
Jeg plejer normalt ikke at hoppe på de der færdige mel blandinger, men vi skulle på udflugt, og have sandwich med. Det skulle gå stærkt og jeg havde ikke mere mel, så derfor fandt jeg i mine gemmere posen til ciabatta og tænkte: "Tja hvorfor ikke?"
Og skal jeg være ærlig, så var det faktisk ok. I hvert falt til det vi skulle bruge det til. Og sandwicherne smagte skønt.
Vi havde en rigtig dejlig dag i Silkeborg Aqua og nød det gode vejr på legepladsen.


Det færdig bagte brød :)

søndag den 20. februar 2011

Speltbrød


Det her speltbrød er hverken rugbrød eller fransbrød, men en ting midt imellem. Og jeg elsker når der næsten ikke er fedtstof i brød, og i den her opskrift er der kun 1 spsk. honning i. Det er jo skønt, og smagen er også rigtig dejlig og brødet er mættende. Hele familien guffede det i sig til frokost her i dag.

Her kommer opskriften, som jeg har fra Amo´s store bagebog.
Go´fornøjelse.


Speltbrød

500 g. fuldkorns speltmel
200 g. fuldkorns hvedemel
15 g. gær
1 spsk. honning
6 dl. lunkent vand
1 spsk sesamfrø
1 tsk. salt

Opløs gæren i 1½ dl. af det lunkne vand og tilsæt honningen. Lad blandingen stå og hvile i ca. 10 min., til den begynder at skumme.
Bland melet og salt godt sammen i en stor skål og lav en fordybning i midten.
Hæld gæropløsningen og resten af vandet i fordybningen.
Bland dejen grundigt sammen med hænderne til dejen føles elastisk og glat. Dejen vil være mere våd end en almindelig brøddej, og det skal den være.
Hæld dejen direkte i en smurt brødform på 2 liter. Lad den hæve, lunt og tildækket, ca. 30 min. Dyrs overfladen med sesamfrø.
Bag brødet i en 200 C. varm ovn i ca 35-40 min.