torsdag den 22. december 2011

Årets Julekage


Her kan i se årets julekage ;)

Min søde niece blev 10 år i søndags, og det skal jo fejres med en kage.
Hun er blevet for stor til at få en prinsesse kage, så temaet skulle være jul.




Her kommer opskrifterne som jeg har brugt til at denne her super lækre jule kage...

Kagen er smurt op med chokolade creme til opsmørring og pyntet med fondant

Brownie bund

250 g smør
150 g mørk chokolade (ca. 50% kakao) i små stykker
4 æg
250 g sukker (ca. 3 dl)
150 g hvedemel (ca. 2½ dl)
3 spsk kakao
200 g hakkede valnøddekerner

Smelt smørret sammen med chokoladen i en gryde og lad det køle af.
Pisk æg og sukker til en luftig "æggesnaps".
Bland mel, kakao og valnøddekerner sammen og vend det forsigtigt i "æggesnapsen".
Vend den afkølede chokoladeblanding i.
Hæld dejen i en smurt firkantet form (ca. 20 x 30 cm) og bag den midt i ovnen ved 175 C. i ca. 35 min.

Jordbær - Ribs Mousse

2 lag mousse til en kage på Ø24 cm

1 bæger past. æggehvider
1 bæger past. æggeblommer
130 g flormelis

250 g jordbær
150 g ribs
½ l piskefløde
8 blade husblas

Husblas lægges i blød.
Bærrene koges kort. Blend bærrene og mos dem igennem en sigte så kerner og skind ikke kommer med.
Tilsæt husblassen, der er vredet fri for vand og smeltet i den varme væde.
Rør rundt og lad det køle af.

Pisk æg og flormelis til det er luftigt og hvidt. Det kan tage flere minutter.
Pisk fløden meget stiv.

Bland ca. 2 spk af æggeblandingen i bærgrøden. Rør det roligt ind. Nu kan resten af grøden hældes i skålen med æggeblandingen. Vend det forsigtigt sammen.
Tilsæt ca. 2 spk. piskefløde og rør det sammen.
Herefter vendes resten af flødeskummet i og det hele blandes/vendes sammen.

Sæt moussen på køl og lade den stivne i en times tid.

Lyse Lagkagebunde

(passer til en rund kage på 18-20 cm)

5 Æg (Det vigtigt, at æggene har stuetemperatur, da dette giver den bedste og mest luftige kage)
120 g Sukker
100 g Hvedemel
1 1/2 spsk Kartoffelmel
1 tsk Bagepulver

Læg bagepapir i bunden af formen - KUN i bunden - ikke op ad siderne.

Del æggene i blommer og hvider. Pisk blommerne og sukker meget grundigt til en lys og skummende masse. Pisk hviderne stive og sæt dem til side. Bland mel, kartoffelmel og bagepulver og sigt det i massen, mens du folder det i med en dejskraber. Vær omhyggelig for at undgå "mel-lommer". Fold straks de stiftpiskede æggehvider i dejen og fordel den i bageformen.

Bag kagen på næstnederste rille ved 175 C i 40-45 minutter (uden varmluftsblæser). Du må ikke åbne ovnen i de første 30 minutter. Afkøl kagen.


 

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Hvor ser den flot ud. Jeg har lige et spørgsmål jeg håber du har tid og lyst til at besvare.
Jeg er ny i faget at pynte kager og skal for første gang lave noget der ikke ligger flat på kagen, nemlig blade. Men jeg kan ikke få den formet. Jeg stikker dem ud og prøver at forme dem så de kan stikke lidt op fra kagen som dine, men de flader bare ud igen. Skal fondanten være kold/varm når du former eller skal bladet tørre inden det kan formes?

Hilsen heidi

Luise Sand sagde ...

Hej Heidi...

Fondant skal tørre så det holder facon... Jeg plejer at krølle noget staniol let sammen, og så ligger jeg bladet/pynten derpå så det bølger i den facon jeg ønsker, og så lader jeg det tørre. Gerne til dagen efter ;)

Håber du kan bruge mit svar, og held og lykke med kagen

Hygge Luise