torsdag den 16. december 2010

Gammeldags Krydderkage



Vi var i går nede i Vejle og besøge min kære gamle faster. Så i den anledning bagte jeg denne gammeldags krydderkage til hende.
For mig er den her kage helt speciel, da min faster altid bagte den til mig da jeg var en lille pige. Så den smager bare af barndom for mig ;)
Den er nem at lave og kan holde sig frisk i flere dage. Man kan også fryse den ned, og så tø den op og pynte den før servering. Den er også lækker hvis man deler den, som en lagkage og fylder den med evt. smørcreme.

Her kommer opskriften.

Gammeldags Krydderkage

Dej:
160 g Blødt smør eller margarine
160 g Sukker
3 Æg
230 g Mel
1½ tsk. Bagepulver
3 tsk. Kanel
1 tsk. Ingefær
1 tsk. Kardemomme
1 tsk. Nelliker, stødt
½ dl Mælk
100 g Rosiner
Pynt:
Sigtet flormelis
Fremgangsmåde:
1. Pisk smør og sukker til det er hvidt og luftigt. Rør æggene i et ad gangen.
2. Bland mel, bagepulver, kanel, ingefær, kardemomme og nelliker. Sigt melblandingen. Bland rosinerne i.
3. Vend melblandingen i dejen skiftevis med mælken.
4. Hæld dejen i en smurt og melet randform.
Bagetid: Ca. 45-50 min. midt i en 180ºforvarmet ovn (varmluft 160º).
5. Afkøl kagen og pynt den med sigtet flormelis.



Ingen kommentarer: