onsdag den 30. marts 2011

Pænt Farvel Kage






Min søn på snart 8 år har autisme, og derfor trives han ikke i en normal folkeskole. Så han skal skifte skole, og i morgen er sidste dag i den "gamle" klasse. Så skal man jo sige pænt farvel med en kage. Det blev så til den her farverige kage, som består af en giftig grøn bladan kage. Jeg kan huske vi tit fik den da jeg var barn, til børnefødselsdage, så nu ville jeg selv forsøge mig med den. Den har en rigtig flot giftig grøn farve :) Og den smager skønt.
Kagen er smurt op med nutella creme, og pyntet med MMF.
Min søn glæder sig heldigvis til på fredag, hvor han skal starte i ak-klassen på Skørping skole. En klasse for autister, hvor han kan føle sig tilpas og tryk. Så mon ikke der også snart falder en kage af til den nye klasse ;)

Jeg har lavet 1½ gang opskriften, til den her kage.


Giftig Grøn  Bladan Kage:

375 gram sukker
250 gram margarine
4 æg
250 gram mel
1/4 liter mælk
et par dråber mandelessens
grøn frugtfarve
6 tsk bagepulver

1. Margarine, sukker og æg piskes godt sammen
2. Resten af ingredienserne vendes i æggemassen
3. Hældes i stor bradepande og bages ved 200 grader i ca. 30 minutter
TIP: kagen smager rigtig godt med en mørk glasur lavet af flormelis, vand og kakao.

6 kommentarer:

Camilla (Himmelske Kager) sagde ...

Sjovt med en farvestrålende kage til klassen. En af mine medarbejdere har en søn med autisme og han trives rigtig fint på en autismeskole. Held og lykke med hans nye klasse.

Luise Sand sagde ...

Tusinde tak for din fine hilsen :)

Anonym sagde ...

Hej :)
Lige et spørgsmål, da jeg kun plejer at bage de kager der bare skal vand i ;) vil jeg prøve at kaste mig ud i den ægte vare i weekenden, men vil lige høre om hvordan man former hjørner med fondant? altså ruller man bare fondant ud og ligger over kagen, men så må der vel komme hjørner ligesom når man har en dug på et bord? hvad gør man ved de hjørner for at det hele bliver glat?
undskyld mit mærkelige spørgsmål! håber det giver mening :) hilsen Winnie

Luise Sand sagde ...

Hej kære du :)

Der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar ;)

Men det er faktisk meget enkelt, man ruller et stykke fondant ud og så lægges det over kagen (husk at smørre kagen op først, ellers hænger det ikke ved kagen) Derefter "formes" fondanten ind så den passer til hjørnerne.

Jeg har fundet er klip på youtube, som viser det meget fint.

Du kan følge det her link og se filmen

http://www.youtube.com/watch?v=lyRy2QX2wKo&feature=related

God fornøjelse med dit kage bageri ;)

Hygge Luise

Anonym sagde ...

Tak for det hurtige svar :) og det link hjalp meget :) kagen smøres op med op med "smørcreme"?

Luise Sand sagde ...

Ja man kan bruge smørcreme, men jeg er nu blevet lidt vild med nutella creme... Linket er opppe i teksten til den her kage. Hvis du klikker på ordet "nutella creme" så kommer opskriften.
Men ellers så er det bare at google på netter efter opsmørring af kager opskrifter. Så vælter det ind med opskrifter ;)

Held og lykke med det.
Hygge Luise