torsdag den 28. april 2011

Burgerboller


Vi skal have burgere til aften, så derfor var jeg tideligt i køkkenet i dag for at bage de her mega burgerboller.
Jeg bryder mig ikke om de der købe burgerboller, de smager bare ikke godt, og så mætter de heller ikke.
Vi er her i familien blevet helt vilde med de her burgerboller med fuldkornshvedemel. De smager skønt og er mættende. Og så får man 10 boller af 1 portion, så der plejer at være et par til børnenes madpakker dagen efter ;)

Her kommer opskriften. Go´fornøjelse...

Burgerboller

10 stk.

50 g. gær
3 dl. lunkent vand
½ dl. olie
100 g. fuldkornshvedemel
500 g. mel
1 æg
3 spsk. sukker
1 tsk. salt

Pynt:
1 sammenpisket æg
sesamfør

Opløs gæren i det lunkne vand. Tilsæt de øvrige ingredienser. Ælt dejen til den er ensartet og glat. Lad dejen hæve lunt og tildækket i ca. 30 min.
Form 10 store boller, og tryk dem flade. Prik bollerne med en gaffel.
Lad bollerne efterhæve lunt og tildækket til dobbelt størrelse i ca. 40 min.
Pensl med æg og drys med sesam.
Bages i en forvarmet 225 C. varm ovn i ca. 15 min.

3 kommentarer:

Miss A sagde ...

Hej Luise :)

Dine burgerboller ser rigtig lækre ud :)

De bedste hilsner fra
Anita
PS. Giveaway på min blog - Klik her

Anonym sagde ...

De ser skønne ud - og ja, der er bare mere substans i hjemmelavede burgerboller. Dog må jeg indrømme at jeg af og til køber de grove der findes, fordi energien ikke lige er til at bage :-)

Mange hilsner
Birthe

Luise Sand sagde ...

Tak for jeres fine hilsner ;) Jeg glæder mig til aftensmaden, for jeg ELSKER bare en god hjemmelavet burger...

MUMS ;)

Hygge Luise